Byron Bay: experiencing de surfer-lifestyle - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Eline Luchtenberg - WaarBenJij.nu Byron Bay: experiencing de surfer-lifestyle - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Eline Luchtenberg - WaarBenJij.nu

Byron Bay: experiencing de surfer-lifestyle

Door: Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

26 November 2016 | Australië, Byron Bay

Hoi allemaal! Het werd wel weer tijd voor een update van mijn kant dacht ik zo, dus bij deze! Ik ben op dit moment nog steeds in Byron Bay, morgen zal ik verder reizen naar Yamba, een klein vissersdorpje dat net onder Byron Bay ligt. De afgelopen week is echt een week van hoogtepunten geweest. Ik heb een geweldige tijd gehad hier, ik heb onder andere leren surfen en daarnaast veel vrienden gemaakt. Het stadje Byron Bay is klein maar wel heel gezellig. Het bestaat uit een hoofdstraat en een paar aangrenzende straatjes, maar dan heb je het ook wel gehad. Er zijn veel cafeetjes en boetiekjes te vinden en allerlei kleine winkeltjes. Ik ben iemand die daar uren rond zou kunnen kijken en ik heb dan ook wel een tijdje in het centrum doorgebracht. Het leuke van het stadje vind ik dat er heel veel straatmuzikanten te vinden zijn. Overal op straat hoor je muziek en je ziet veel mensen met gitaren en bongo's. Elke dag om 18.00 uur is er een drumcircle op het strand. Muzikanten komen hier bij elkaar om samen te spelen, erg leuk om te zien en de meeste muzikanten zijn ook heel goed! Kortom: Byron Bay is wel een stad waarin ik me thuis voel.
In mijn vorige verslag beschreef ik al de eerste twee dagen hier (donderdag en vrijdag), waarin ik dus eerst erg moest wennen maar het later juist enorm naar mijn zin kreeg.

Op zaterdag zou ik naar het strand gaan met Felicia en Gemma, de meiden waarmee ik die avond ervoor Mexicaans had gegeten. We hebben onze plannen echter een beetje aangepast, want Felicia was ziek. Ze is terug naar bed gegaan die ochtend en ik kwam op het idee naar de vuurtoren te lopen, die wilde ik heel graag zien. Na ongeveer een uurtje lopen langs veel mooie stranden, arriveerde ik bij de vuurtoren. Vanaf deze plek heb je een super mooi 360-graden view over de kust van Byron Bay. Het was prachtig! (Foto's volgen nog) Na wat rondgekeken te hebben, ben ik weer teruggelopen naar het hostel. Inmiddels was Felicia weer wakker en samen zijn we het centrum ingelopen, waar we Gemma hebben opgezocht. Felicia en Gemma hadden elkaar ontmoet in de bus, waar ze met een groep hebben gereisd de eerste week. Met die hele groep zijn we 's avonds naar Cheeky Monkeys gegaan, een café dat ook dienst doet als nachtclub later op de avond. Daar hebben we gegeten en omdat iemand uit de groep jarig was, kregen we wel 5 gratis drankjes! Rond half 11 hebben we afscheid genomen van Gemma, want zij zou de volgende dag verder reizen vanwege een tour die ze had geboekt. Felicia en ik zijn toen naar het hostel gegaan, we waren allebei erg moe en Felicia voelde zich bovendien nog helemaal niet goed.
Op zondagochtend heb ik samen met Felicia ontbeten in het café van het hostel. Ze hebben daar zulke lekkere bananenpannenkoeken! Dat wordt mijn nieuwe verslaving ben ik bang ;) Na het ontbijt hebben we ons omgekleed, want het was tijd voor onze eerste surfles! Ik had er heel veel zin in, maar ik was ook wel een beetje nerveus. De surfschool waarvan we les kregen, heet Mojo Surf. Met een grote bus werden we opgehaald en naar het strand gebracht. In de bus kregen we een video te zien met de do's en don'ts van het surfen en een uitleg over de juiste techniek. Die video laten ze elke dag opnieuw zien, na de vierde dag kon ik hem wel dromen. Daarnaast moet je elke dag een formulier ondertekenen, waar op staat dat je bekend bent met de gevaren van het surfen. Er staat zelfs in dat er een risico is op doodgaan, dus dat was niet erg bemoedigend voor de eerste les. Toen we bij het strand kwamen moesten we een rashie aantrekken, een soort surfshirt. Het beschermt je bovenlichaam ook tegen de zon, dat is wel nodig tijdens het surfen. Wanneer je het heel koud had, mocht je ook een wetsuit aantrekken. De les begon met de warming-Up en een stukje theorie. We oefenden de pop-up (de manier waarop je vanuit een liggende houding omhoog moet komen) en we leerden op welke manier je op je board moet staan. Daarna was het tijd om het water in te gaan. Ik moest even wennen aan de golven, het water was best sterk en de golven kwamen snel achter elkaar. Het is me gelukt om drie keer een goede golf te pakken en op mijn board te blijven staan. Dat blijkt best aardig goed te zijn voor een eerste keer, de instructeur vertelde dat het lang niet iedereen lukt om de eerste dag te blijven staan. Felicia daarentegen stond bijna elke keer, ze deed het echt heel goed! Daar was ik wel een klein beetje jaloers op. Tijdens elke surfles werden er foto's gemaakt, die op de terugweg op het scherm in de bus verschenen. Heel leuk om te zien en je kunt de foto's ook downloaden. Na het surfen hadden we een barbecue bij de Mojo-farm. Dat is een klein boerderijtje heel vlakbij het hostel en wordt gerund door De Mojo-crew. Het eten was super lekker en we hebben een heel gezellige avond gehad met de hele groep van het surfkamp.

De volgende dag hadden we onze volgende surfles, bij hetzelfde strand als de dag ervoor. De instructeurs zijn trouwens heel erg goed, je krijgt best veel persoonlijke aandacht en ze doen hun best om iedereen een paar golven te laten pakken. De tweede les ging super goed! Wat een verschil met de dag ervoor! Ik kon bijna elke keer blijven staan en ik had echt lol in het surfen. Ik vond het aan het eind dan ook jammer dat de les voorbij was, ik had nog wel een tijdje door willen gaan. Na de surfles heb ik snel gedouchet en daarna moesten we vrij snel weer in Cheeky Monkeys zijn, waar we die avond weer zouden eten. Ik koos voor een vegaburger, die erg lekker was. Het was alleen niet zo heel veel en omdat Felicia en ik al heel lang niks gegeten hadden, besloten we ergens anders nog wat eten te gaan halen omdat we nog steeds honger hadden. We hebben een quesadilla gehaald en nu we toch ongezond bezig waren, kon er ook nog wel een ijsje achteraan vonden we (we hadden immers best wat calorieën verbrand me surfen (hoopten we ten minste)). Zonder gekheid, het ijs in Byron Bay is het lekkerste ijs wat ik ooit heb gehad! Ik dacht dat Italiaans ijs lekker was, maar dit was echt nog beter! We hebben twee ijssalons uitgeprobeerd de afgelopen week maar het ijs van beide salons was goddelijk! (Ja, ik heb deze week meer ijs gegeten dan goed voor me is, maar het was het waard) Je krijgt ook asociaal grote bollen dus je kunt het haast als maaltijd beschouwen. Afijn, genoeg over het ijs ;) Toen we terugkeerden bij het hostel hebben we nog anderhalf uur zitten praten met een Canadese jongen van surfkamp en toen was het tijd om naar bed te gaan.

Dinsdag zijn Felicia en ik vroeg opgestaan. Op woensdagochtend zou Felicia namelijk vroeg vertrekken naar haar volgende bestemming en we wilden nog veel doen voordat ze weg zou gaan, zoals shoppen en naar de vuurtoren. Na het ontbijt zouden we naar het centrum gaan om wat kleding te scoren, maar toen vertelde Laura, een Spaans meisje van het surfkamp, dat ze die ochtend naar de vuurtoren wilde gaan. Ze woont al 5 jaar in Australië en ze heeft een eigen auto, waarmee ze naar het surfkamp was gekomen. Ze vroeg aan ons of we misschien mee wilden naar de vuurtoren, want ze had nog plek over in de auto en met z'n drieën is toch wat gezelliger dan alleen. Dat kwam wel even heel goed uit! Met de auto is het slechts een kwartiertje naar de vuurtoren, terwijl ik twee dagen ervoor nog een uur had moeten lopen. Toen we bij de vuurtoren het uitzicht stonden te bewonderen, vroeg een Amerikaans stel aan mij of ik een foto van ze wilde maken. Ze hadden kerstmutsen meegenomen en ze wilden een leuke kerstfoto maken die ze naar hun familie konden sturen. Dat vond ik een heel leuk idee en uiteraard wilde ik ze op de foto zetten. Daarna vroegen ze of wij misschien ook een paar kerstfoto's wilden, dus wij hebben ook even geposeerd met kerstmuts. Ze hebben beloofd de foto's per email aan ons te sturen, ik ben heel benieuwd! Jullie kunnen binnenkort dus een kerstkaart verwachten met een foto van mij bij de vuurtoren ;) Op de terugweg zijn we het centrum ingereden, waar we wat kleding hebben gekocht. Daarna moesten we snel terug naar het hostel voor de derde surfles. Wat een drama was dat! Niks lukte en ik viel constant van mijn board. De golven waren niet eens heel hoog, maar ik had gewoon echt niet mijn dag. Ik raakte ook ontzettend gefrustreerd en dat helpt meestal ook niet erg. Aan het eind van de surfles kwamen de Bluebottle-kwallen tevoorschijn, dus ik besloot maar uit het water te gaan. Bluebottle-kwallen zijn niet gevaarlijk of dodelijk, het doet alleen wel zeer als je wordt gestoken. Ik wilde het risico niet lopen ;) Twee van onze groep zijn gestoken, waaronder Felicia. Ze was er niet erg van onder de indruk, want ze was in Zweden blijkbaar al heel vaak gestoken door een kwal.
Na de surfles en een snelle douche zijn we het centrum ingegaan. De rest van de groep zou weer naar Cheeky Monkeys gaan, maar ik had met Felicia afgesproken dat we Thais zouden gaan eten. Daar hadden we beide heel erg zin in en bovendien waren we al twee keer naar Cheeky Monkeys gegaan. We bestelden allebei een rode curry en die smaakte erg goed. Later zijn we alsnog naar Cheeky Monkeys gegaan om nog even bij de groep te zijn. Felicia zou de volgende ochtend ook vroeg opgehaald worden met de bus, dus die wilde nog even afscheid nemen van de rest. Uiteindelijk was het nog heel gezellig en we zijn best wel een tijdje gebleven. Rond twee uur lag ik uiteindelijk in bed.

Om 7 uur ging de wekker alweer, want ik ging Felicia uitzwaaien. Vlak voordat ze werd opgehaald met de bus, kwam ik erachter da ik niet op de lijst stond voor de surfles van die dag. Dat vond ik nogal vreemd aangezien ik die dag nog gewoon les zou hebben, dus ik heb het even nagevraagd. Er bleek een fout te zijn gemaakt door het reisbureau in Nederland bij het boeken. Er waren maar drie lessen geboekt in plaats van de vier die ik zou hebben. Dat was wel even een domper. Gelukkig kon ik nog een les bijkopen voor diezelfde middag. Dat heb ik maar gedaan, ik wilde niet afsluiten met die rotdag waarop niets lukte. Door dit gedoe heb ik uiteindelijk heel snel afscheid moeten nemen van Felicia. Ik ga haar wel missen! De afgelopen week is ze echt een goede vriendin van me geworden, ik wist niet eens dat je zo goed bevriend met elkaar kon raken in zo'n korte tijd. We hebben wel alles samen gedaan dus we hebben elkaar heel goed leren kennen. We denken over heel erg veel dingen hetzelfde en we zijn wel dezelfde types. Zij reist ook omhoog via de Oostkust dus misschien zien we elkaar later nog tijdens de reis. We gaan in ieder geval contact houden! De surfles van die middag ging heel erg goed, ondanks de hoge golven, dus ik was erg blij dat ik nog een extra les had genomen. Het water was wel heel sterk en soms kon je amper blijven staan, dus de omstandigheden waren wel zwaar. De surfinstructeur vertelde dat ze in vier maanden niet zulke hoge golven hadden gezien in Byron Bay, dus dat was wel uitzonderlijk. Toch heb ik nog heel veel golven gepakt en het sturen ging tien keer beter dan de dag ervoor. Ik was net lekker bezig, toen de instructeurs ons uit het water riepen. Het werd toch iets te link voor ons als beginners. Uiteindelijk hebben we nog wel een dik uur kunnen surfen, dus dat viel nog reuze mee. Na de surfles ben ik teruggegaan naar het hostel. Later die avond had ik afgesproken met Coen, een Nederlandse jongen. We zijn het centrum ingelopen waar we een lekkere pizza hebben gegeten. De rest van de avond heb ik mijn spullen ingepakt, omdat ik morgen moet uitchecken. Ik reis dan verder naar Yamba, waar ik Hester zal zien! Ook weer leuk! Voor nu zijn jullie weer een beetje bijgepraat. Helaas is het me nog steeds niet gelukt om foto's te plaatsen, maar zodra ik de kans krijg, zal ik dat uiteraard doen!

Groetjes aan iedereen in Nederland!
Yewww! (Surfersgroet)

Liefs, Eline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Van eind oktober tot en met begin maart ga ik op reis naar het buitenland. Via deze weg zal ik jullie zo veel mogelijk op de hoogte houden van mijn backpack-avontuur in Australië en Nieuw Zeeland. Ik zou het leuk vinden als jullie af en toe een berichtje achterlaten!

Actief sinds 09 Sept. 2016
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 8041

Voorgaande reizen:

26 Oktober 2016 - 08 Maart 2017

Mijn reis door Australië en Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: